STATUT Polskiej Fundacji Muzycznej
ze zmianami z dnia 20.05.2021
tekst jednolity (pobierz)
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja nosi nazwę: POLSKA FUNDACJA MUZYCZNA
- Fundacja może używać skróconej nazwy: PFM
Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego a w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, zwanej dalej ustawą, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niniejszego statutu. - Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym spisanym w dniu 18 lipca 2003 r. przed notariuszem Waldemarem Leśniewskim w Warszawie, w Kancelarii przy Alei Pawła II nr 70 m. 5 za numerem Repertorium A. Nr 8239/2003
§ 2.
- Siedzibą fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
§ 3.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- W zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
Fundacja ma prawo używania emblematów, odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 5.
Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy do spraw kultury.
§ 6.
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do spółek.
§ 7.
Fundacja może ustanawiać emblematy, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cel Fundacji i formy działania
§ 8.
Celem Fundacji jest niesienie pomocy, w tym pomocy społecznej, Ludziom Muzyki, ich rodzinom i bliskim, znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych oraz upamiętnianie osób zasłużonych dla środowiska muzycznego.
§ 9.
Fundacja będzie realizowała swoje cele poprzez:
- Organizowanie i prowadzenie wszelkiej pomocy społecznej w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., a w szczególności gromadzenie i podział funduszy dla osób potrzebujących pomocy poprzez:
a. zbieranie środków finansowych na rzecz potrzebujących artystów muzyków i innych ludzi branży muzycznej, poprzez organizowanie lub współorganizowanie koncertów muzycznych, charytatywnych akcji i imprez, loterii, aukcji a także zbiórek publicznych;
b. przekazywanie środków finansowych, w formie dotacji, zapomóg, rent, innych świadczeń pieniężnych, a także wszelkich świadczeń rzeczowych, w tym doradztwa, na rzecz artystów muzyków i innych ludzi branży muzycznej lub ich rodzin i bliskich, znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych i potrzebujących wsparcia;
c. tworzenie programów socjalnych oraz organizację doraźnej pomocy socjalnej dla potrzebujących wsparcia ludzi muzyki;
d. tworzenie funduszy celowych, w szczególności: pomocowego, stypendialnego, przeznczonych dla osób lub grup muzyków, lub środowisk muzycznych. - Stała i okazjonalna współpraca ze sponsorami i darczyńcami.
- Współpraca z firmami ubezpieczeniowymi i świadczącymi usługi medyczne, które mogą objąć bieżącą lub systemową opieką grupę zawodową Artystów Muzyków.
- Organizowanie i finansowanie przygotowania i udostępnienia publikacji na tematy związane z działalnością Fundacji dla szerokiego kręgu odbiorców.
- Przygotowanie i bieżące prowadzenie strony internetowej poświęconej działalności i projektom Fundacji, komunikowanie działań PFM w mediach i mediach społecznościowych.
- Prowadzenie ogólnodostępnego biura w Warszawie.
- Organizację mogących służyć celom Fundacji indywidualnych i zbiorowych wystaw artystycznych, w tym sztuki, fotografii, przedmiotów użytkowych, instrumentów muzycznych, innych.
- Fundowanie tablic pamiątkowych, sztandarów, pomników i obelisków, upamiętniających ważne wydarzenia muzyczne i wybitnych ludzi muzyki.
- Zbieranie wiadomości, zdjęć i komentarzy dla środków masowego przekazu, na temat polskiej kultury i edukacji muzycznej, a także problemów ludzi muzyki.
- Tworzenie archiwum ważnych dla kultury polskiej wydarzeń i nagrań muzycznych.
- Działalność wydawniczą.
- Współpracę z krajowymi fundacjami, stowarzyszeniami, firmami przy realizacji wspólnych projektów.
- Współpracę z organizacjami wykonawców, autorów, producentów i menedżerów działających
w branży muzycznej.
§ 10.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać inne polskie lub zagraniczne osoby prawne lub fizyczne oraz jednostki organizacyjne, których działalność jest zbliżona z celami Fundacji, a także współpracować z takimi osobami i jednostkami przy realizacji wspólnych celów.
§ 11.
Działalność Fundacji wyklucza:
a. udzielanie pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników oraz osobom z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
b. przekazywanie majątku Fundacji członkom organów Fundacji lub pracownikom oraz ich osobom bliskim na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c. wykorzystywanie majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowych celów Fundacji,
d. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Majątek i dochody Fundacji
§ 12.
Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 5 000 zł wniesiony przez fundatora oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości oraz inne aktywa nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
§ 13.
Dochody Fundacji pochodzą z następujących źródeł:
a. dotacji i subwencji od osób prawnych;
b. darowizn, spadków i zapisów;
c. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
d. dochodów z majątku własnego;
e. wpłat z tytułu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych;
f. odsetek od wkładów na rachunkach i lokatach bankowych.
§ 14.
- Dochody z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów będą użyte na realizację celów Fundacji.
- Fundacja może tworzyć fundusze celowe zgodnie z wolą ofiarodawcy, sygnowane jego nazwiskiem lub nazwą, jeżeli cele takie nie są sprzeczne ze statutem Fundacji.
Organy Fundacji
§ 15.
Organami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
§ 16.
Rada Fundacji składa się z od 3 do 11 członków.
§ 17.
- Członkowie Rady Fundacji, powoływani są przez Fundatora w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów.
- W taki sposób powołana Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Wygaśnięcie mandatu członka Rady Fundacji następuje w wypadku:
a. złożenia Przewodniczącemu Rady przez członka Rady Fundacji pisemnej rezygnacji z członkostwa w Radzie;
b. śmierci członka Rady;
c. odwołania ze składu Rady uchwałą Rady Fundacji podjętą kwalifikowaną większością 2/3 głosów;
d. orzeczenia przez sąd kary pozbawienia praw publicznych lub skazania za umyślne przestępstwo na karę pozbawienia wolności. - Nowi członkowie powoływani są uchwałą Rady Fundacji podjętą zwykłą większością głosów.
- Członkowie Rady Fundacji i Przewodniczący wybierani są na czas nieoznaczony. Mandat Członka Rady wygasa z chwilą rezygnacji, śmierci albo na skutek odwołania.
§ 18.
- Rada Fundacji zbiera się na zarządzenie Przewodniczącego Rady, na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Rady, lub na wniosek Zarządu, nie rzadziej niż raz do roku.
- W posiedzeniach Rady Fundacji mogą uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji.
- Zawiadomienie o terminie posiedzenia należy do Przewodniczącego Rady, któremu pomocy w tej czynności udziela Zarząd Fundacji. Zawiadomienia o terminie posiedzenia Rady Fundacji powinny być doręczone najpóźniej na 10 dni przed planowanym terminem posiedzenia oraz zawierać zaplanowany przez Przewodniczącego porządek obrad. Zawiadomienia mogą być doręczane pocztą elektroniczną.
- Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Rada może również podejmować uchwały w trybie obiegowym oraz za pomocą poczty elektronicznej.
§ 19.
Rada Fundacji jest organem uchwałodawczym Fundacji oraz posiadającym uprawnienia inicjatywne, opiniodawcze i nadzorcze wobec Zarządu. Do kompetencji Rady Fundacji należy:
a. zatwierdzanie głównych kierunków działania Fundacji i nadzór nad ich realizacją;
b. występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
c. opiniowanie i zatwierdzanie wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji;
d. wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd;
e. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji;
f. powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji zgodnie z poprzedzającymi przepisami, a także powoływanie Przewodniczącego Rady Fundacji;
g. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa Zarządu, ustalanie liczby członków Zarządu, a także określanie zasad ich wynagradzania;
h. podejmowanie uchwał w przedmiocie połączenia się z inną fundacją, likwidacji Fundacji oraz zmian Statutu Fundacji;
i. uchwalanie regulaminu działania Rady Fundacji i Zarządu Fundacji, a także zatwierdzanie regulaminów określających szczegółowe zasady wypłat przez Fundację pomocy finansowej osobom potrzebującym;
j. zawieranie umów o świadczenie pracy z członkami Zarządu Fundacji.
§ 20.
O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu. Do podjęcia uchwał wymagana jest obecność co najmniej 3 osób. W przypadku równowagi głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji. Posiedzenia Rady Fundacji powinny być protokołowane.
§ 21.
Członkowie Rady Fundacji:
a. nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b. nie mogą być osobami, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi;
§ 22.
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, składa się od jednego do trzech członków, w tym Prezesa Zarządu i jest powoływany przez Radę Fundacji na czas nieoznaczony.
§ 23.
Członek Zarządu Fundacji nie może być członkiem Rady Fundacji, ani pozostawać z członkiem Rady Fundacji w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 24.
Zarząd Fundacji:
- reprezentuje Fundację na zewnątrz,
- opracowuje projekty rocznych i wieloletnich planów jej działania,
- kieruje działalnością Fundacji, w tym rozstrzyga o finansowaniu jej statutowych celów,
- przyjmuje darowizny, subwencje, dotacje, spadki i zapisy,
- sprawuje zarząd majątkiem Fundacji oraz kieruje działalnością Fundacji,
- ustala strukturę organizacyjną, wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz środki na wynagrodzenie dla pracowników Biura Fundacji,
- reprezentuje Fundację jako pracodawcę, w rozumieniu Kodeksu Pracy,
- sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, oraz podaje je do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.
- sporządza i ogłasza roczne sprawozdanie finansowe
- określa wzory używanych przez Fundację odznak, pieczęci i emblematów,
- podejmuje decyzje w innych sprawach nie zastrzeżonych statutem dla Rady Fundacji.
§ 25.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes, wybierany przez Radę Fundacji. W wypadku Zarządu jednoosobowego jedyny członek Zarządu obejmuje stanowisko Prezesa. Członkowie Zarządu swoje funkcje mogą pełnić w oparciu o umowę o pracę lub inne umowy określające prawa i obowiązki członków Zarządu.
- Członkom Zarządu nie zatrudnionym w Fundacji na podstawie umowy o pracę, Zarząd może przyznać zwrot kosztów poniesionych w związku z ich udziałem w pracach Zarządu.
§ 26.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W wypadku równowagi głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 27.
Do reprezentowania Fundacji na zewnątrz, a w szczególności do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Fundacji upoważniony jest:
a. Prezes Zarządu Fundacji – jednoosobowo,
b. dwóch członków Zarządu lub członek Zarządu wraz z pełnomocnikiem – łącznie,
c. Członek Zarządu – jednoosobowo w sprawach zwykłego zarządu.
§ 28.
Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą odwołania lub śmierci członka Zarządu.
Odwołanie członka Zarządu przez Radę Fundacji następuje w przypadku:
a. złożenia rezygnacji,
b. podjęcia pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu,
c. choroby, ułomności lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
d. nie pełnienia obowiązków członka przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
e. nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
f. działania na niekorzyść Fundacji
g. istotnego naruszenia postanowień Statutu lub regulaminów Fundacji.
§ 29.
Cel Fundacji może być zmieniony przez zmianę statutu. Zmiana Statutu wymaga uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Rady Fundacji.
§ 30.
- Likwidacja Fundacji może nastąpić w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, na podstawie uchwały Rady Fundacji podjętej większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Rady Fundacji. Rada powołuje Likwidatora, który w okresie likwidacji sprawuje obowiązki jednoosobowego zarządu Fundacji.
- Majątek Fundacji pozostały po zamknięciu rachunków podlega przekazaniu na rzecz fundacji lub stowarzyszenia, których cele są zgodne lub podobne do celów Fundacji określonych w § 8, zgodnie z przepisami ustawy o fundacjach.